Innovatie award naar virtuele assistent ‘Anne’ van Virtask
Tijdens de tweede editie van het ImMENS symposium georganiseerd tijdens de Beurs Domotica@Slim Wonen in het Evoluon te Eindhoven ontving Annemarie Johannes, directeur van Virtask de ‘Innovatie Award’ voor Anne, een virtuele assistent (met menselijke trekjes en eindeloos geduld) voor senioren.
Het thema van het symposium was ‘Innovaties voor de gelukkige mens’ en werd druk bezocht door mensen die werkzaam zijn bij ziekenhuizen, zorginstellingen, thuiszorgorganisaties, zorgverzekeraars, welzijnsorganisaties, woningbouwcorporaties, gemeenten en onderwijs.
Tijdens deze dag stonden de onderwerpen centraal als: ‘welke sociale en technologische innovaties maken mensen nu gelukkig?’ en ‘Heeft gezond zijn invloed op gelukkig zijn? De dag werd afgesloten met acht pitches van jonge Nederlandse bedrijven, die werken aan belangrijke innovaties binnen de zorg.
Annemarie Johannes, directeur van Virtask won de Innovatie Award met haar pitch over Anne, een virtuele assistent met menselijke trekjes. Anne is een avatar (computer met een levensecht gezicht) boordevol kunstmatige intelligentie waarmee ze het leven van mensen met een beperking (en de verzorgenden erom heen) een stuk aangenamer maakt.
Eindeloos geduld
“Omdat in de zorg zwaar bezuinigd moet worden, kan ‘zorg op afstand met een menselijk gezicht’ helpen om de taken van mantelzorgers of professionele verzorgers te overlichten”, zegt Annemarie Johannes. Ze legt uit waarom Anne zo goed werkt. “Ouderen zijn gewend dat er altijd een gezicht op de TV is en omdat Anne een bewegelijk gezicht heeft met menselijke emoties, vinden ouderen het heel gewoon dat deze ‘Anne’ terugpraat.”
Nooit boos
Anne heeft eindeloos geduld en geeft als het nodig is voor de dertigste keer vriendelijk antwoord op dezelfde vraag. Daardoor is niemand bang om Anne te gebruiken. Ze helpt ouderen met het bijhouden van de agenda, gordijnen openen en sluiten, lampen bedienen, mailtjes versturen, herinneren aan afspraken en noem maar op. Je spreekt eenvoudig tegen Anne en Anne geeft je antwoord en voert je opdrachten uit.
Zelflerend
Omdat Anne boordevol kunstmatige intelligentie zit is ze zelflerend waardoor ze steeds slimmer wordt. Ze onthoudt dingen, herkent patronen en is in staat kennis te combineren. Anne is vooral goed in taken waar structuur voor nodig is zoals de agenda bijhouden, de wekker zetten, de verwarming hoger of lager zetten, ondersteunen bij medicijngebruik, koffie zetten, etc. Maar je kunt ook een gewoon praatje met haar maken. En kan Anne je de krant of een boek voorlezen en je hierover vragen stellen.
Persoonlijk afgestemd
Annemarie Johannes: “Om het systeem persoonlijk af te stemmen nemen we de tijd voor een intakegesprek met de gebruiker om informatie te vergaren zoals ‘hoe wil je aangesproken worden, waarin ben je geïnteresseerd is dat koken, voetbal, paarden of auto’s. Dan haalt Anne ook daarvoor nieuws voor op en dan wordt het veel persoonlijker. Anne kan je helpen grip te houden op jouw leven en keuzes, zonder steeds een beroep op anderen te hoeven doen. Bovendien staat Anne zeven maal vierentwintig uur paraat.”
Wat kost Anne?
Bij aanschaf kost Anne 1.500 euro en daarbij kan de gebruiker kiezen voor drie abonnementen. Een eenvoudig abonnement van 50 euro per maand met weinig ondersteuning, een gemiddelde met een beetje ondersteuning is 75 euro per maand en de allermeeste ondersteuning is 125 euro. De meeste gebruikers kiezen voor het middelste abonnement. Uiteindelijk wil Virtask naar een businessmodel waarbij Anne bij aanschaf niets kost en dat het abonnement voldoende opbrengt. “Maar dat gaat pas werken als we wat meer massa hebben”, aldus Annemarie Johannes.
Fotobijschrift:
Henri Swinkels (Links), gedeputeerde van de provincie Noord Brabant, reikt de prijs uit aan Annemarie Johannes, directeur van Virtask (www.virtask.nl)